Achtervolgd door een oran oetan! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu Achtervolgd door een oran oetan! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu

Achtervolgd door een oran oetan!

Door: LisanneinIndonesie

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

07 April 2011 | Indonesië, Batavia

Lieve allemaal!

Alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Dus even een hele lange update want ik heb een heleboel gedaan.

Ik ging uit met wat Indo's met muzieksmaak. Moest als enige entree betalen omdat ik een buitenlander ben. Maar hoefde toen een drankjes meer te betalen. Okeee. Ik had al lunch betaald voor ze, vroegen ze of ik de taxi kon betalen. Later! Heb al lunch betaald. Grrrr dat doe ik dus niet meer want ze hebben er een uur over door gezeurd maar heb de taxi niet betaald!
De discotheek, Tobasa Club, was best wel leuk, goede muziek enzo, alleen wat leeg maarja t was ook een dinsdag. Uiteindelijk waren we om 4 uur bij een dan de meisjes thuis waar we dan gingen slapen, was een matrasje van niks op de grond, dus daar met mn bovenlichaam op gelegen en mn benen op de grond.. Ging om 7u de wekker weer want ze moesten allemaal om 8u weer op werk zijn!! Dus wij om half 8 allemaal weer weg. Kom ik bij die mensen thuis, is de Heer des huizes er ook en ga ik mee ontbijten, houdt hij een heel verhaal over jesus wat jeshua was en mozes was moshe en blabla body minde spirite. Het was veeeeeel te vroeg voor zo'n gesprek!
Daarna kwam Goldie, die ik via Kim ken en dus te vertrouwen is, me ophalen, maar ze moest toestemming vragen aan Endang (waar ik sliep) of ik wel met haar mee mocht, na 2 uur praten mocht dat dan eindelijk! Gingen we naar een hindoe tempel en daarna haar zoontje ophalen, haar man was er al bij, en toen ergens sate eten, schijnt de beste van Medan te zijn maar ik vond t nou niet echt super lekker. Daarna Martabak gehaald, Dat is zooooooooooooooooooo lekker! Soort van dikke pannenkoek, met kaas had ik, echt verrukkelijk!! Jammieee, of in Indo: Mammieee! Maar ik had al avond gegeten dus heb hem bewaard voor mn ontbijt! Toen maar weer terug naar de mensen waar ik sliep. Het was namelijk al 9 uur. haha
De volgende ochtend, na mn overheerlijke ontbijt, na toestemming met Goldie naar het Sumatra Utara museum geweest, dat is deze streek van Sumatra. Was over de volken en hun culturen en over de oorlog in dit deel van het land enzo. Erg interessant, alleen jammer dat er ook een moslim school was die 10000 foto's van me wilden. Zeg ik, je mag er eentje, okee luisteren ze. Loop ik vervolgens weer langs, zitten ze allemaal met hun mobiel op mij gericht! Ja halloo! dat had ik niet gezegd, dus ik mn hoofd wegdraaien. Grrrr, stomme mensen. Zo gaat het dus ALTIJD! Ze moeten blij zijn dat ze er eentje mogen ze! maar nee hoor, gekke indo's.
Daarna naar Goldie haar zus en toen zouden we met zn 3e gaan lunchen, wilden we net bestellen word ik gebeld, je moet nu terug komen want we gaan nu naar Bukit Lawang! Oh okee, zal wel, dus wij terugracen gauw spullen pakken, sta ik klaar, moeten we nog een kwartier wachten op Sri.
Sri is een meisje van het reisbureau, en ik mocht niet alleen naar Bukit Lawan van de mensen waar ik sliep.
Is eindelijk Sri er, gaan we eerst even lunch voor me kopen zeggen ze in de auto: You pay Sri now please. Wat! Moet ik haar ook nog betalen! Ik moet alles wat ze daar doet al betalen! GRRRRR maarja ze was al mee dus ik kon moeilijk zeggen dat ik het niet deed. Had ik eigenlijk wel moeten doen en zeggen dat ik alleen ging maarja, ik was pas een paar dagen aan t reizen en heb nog niet helemaal door hoe het moet.
In de bus was er een jongen/man die zowaar MIJ aansprak en niet Sri, in het engels aan me ging vragen of we al een hotel hadden enzo. Nou nee nog niet, okee hij had wel een leuke en ging het ons laten zien. Hij was echt super aardig en beleefd en t hotelletje was niet duur en relaxed met veel jongeren en hij was ook een gids dus kon ons ook de volgende dag een tocht door de jungle aanbieden, Helemaal top!
Dus toen verbleven we 1 nachtje in Bukit Lawang Indah. Even gedouched en toen gaan eten, zaten er wat locals gitaar te spelen en engelse liedjes te zingen, konden ze ook: Het is een nacht! Echt geniaal. Dus toen gingen we iets te laat slapen. 12 u ofzo. En de volende dag om half 7 weer op want we gingen naar de orang oetans die om half 9 gevoerd werden. Eerst over de rivier met een bootje, daarna langs een security post. Maar ik had mn camera in mn hand. Zegt die vent, dat is dan 50.000 (ongeveer 4 euro) zeg ik., maar waarom? Omdat je een camera hebt en foto's gaat maken. Zeg ik, maar daar staat maar 5.000, jaaa dat is voor indonesische mensen. Okee dan maakt zij (Sri) de foto's! Nou dat mocht dus niet. Dus ik ja hallo ik ga niet 10 keer zo veel betalen dan een Indo, puur omdat ik blank ben en je denkt dat ik rijk ben. Ik voelde me echt gediscrimineerd. 2 x zoveel okee boeiend dan is t nog niks, mar 10x zo veel! Later, dus toen werd ik een beetje boos en toen zei hij: Okee it's allright, you can go. Jeeeeej niks hoeven betalen! hahaha! Ze kunnen er echt niet tegen als ze buitenlanders boos maken, wnt hun doel is om ons helemaal blij te maken.
Dus wij lopen. Recht omhoog de berg op, en niet met een haarspeldbochten pad, nee gewoon recht omhoog! Was wel vermoeiend zeg, dus wij bij het platform aanekomen, gaat Sri keihard staan bellen! Ik was al een beetje geirriteerd door die stomme camera security post, doet ze dit! Zeg ik dat ze stil moet zijn en dr mobiel ook op stil moet zetten, want de orang oetans komen zo. Je raad het al, krijgt ze een smsje, keihard door de hele jungle. OEEEHHH, ik moest me echt even heeeel erg inhouden. toen heeft ze maar braaf dr telefoon uitegezet. haha.
Ik had trouwnes verwacht dat t platform echt 50meter van ons vandaan was, nou dat was zo'n 10 a 20 meter! Super vet!
Twee mannetjes ginen naar het platform met bananen en water, en toen kwam er een mama met baby Orang oetan! en even later nog een mannetje, en ze drinken gewoon uit een beker! Echt Geniaaaaal!
Na 10000 foto's weer verder lopen, komen we even later het mannetje weer tegen, dit keer maar 3 meter van me vandaan! OMG zooo geweldig! En op een gegevenmoment hadden we nog wat meloen en wat ander fruit, lieten we de restjes achter, kwam mama met baby onze restjes opeten! 5 meter van me vandaan. Echt suuuper vet! Was alleen een beetje jammer dat Sri de halve weg aan het bellen was en als ze dan niet belde alleen maar zei dat het zo zwaar was. Maar ondanks dat en dat ik veel te veel geld het uitgegeven omdat zij meemoest vond ik het geweldig, Dus kwam ik met het geniale idee om heel gauw naar medan te gaan, en Kim dan ook en dan de volgende ochtend zo vroeg mogelijk weer naar Bukit Lawang en dan een 2 daagse tocht maken! Dus Kim en ik allebij naar Medan!
(Kim is een meisje waarmee ik via internet, deze site eigenlijk, contact heb gekregen en die bij het Tobameer in een weeshuis werkt voor 4 maanden, ze iss er nu al 3 maanden)
Dus toen terug naar Medan, mn spullen ingepakt en opgehaald door Goldie, want daar gingen Kim en ik samen slapen. De mensen waar ik eerst sliep vonden dat niet leuk omdat ze Goldie om een of andere reden niet mogen dus dat was een beetje vervelend. Maar toen gingen we kim ophalen. Ik ging haar dan eindelijk is in het echt zien!!!
Gelijk een knuffel en elkaar de oooren van het hoofd kletsen, in het nederlands met engels en indonesisch erdoorheen omdat het even wennen was om weer volledig nederlands te kunnen praten! Dus wij weer Martabak gekocht als avondeten, nog even langs de supermarkt, hebben ze de lekkerste duo penotti die wij normaal bij de aldi kopen geloof ik! JEEEJ dus die nam kim mee voor de kinderen, en ik had pillen gevonden (op aanraden van kim) die tegen verkoudheid werken, ik was namelijk al 6 weken verkouden. Haha. Toen maar naar Goldie dr huis want daar gingen we slapen, waren we zo druk aan het kletsen dat we bijna niet door hadden dat de rivieren overstroomd waren en bijna alle wegen onderwater stonden. Dus wij als lekkere toeristen allemaal foto's maken en het helemaal geweldi vinden. Heb zelfs een foto dat we op de brug rijden maar er ongeveer 50 cm water op staat! hahaa, maar Goldie was bang dat de auto ermee zou stoppen.. maar dat hadden wij allemala niet door joh. Met moeite dus bij Goldie's huis gekomen, daar echt nog uuuren gekletst en gingen pas om half 2 slapen! Was kim de volende ochtend gewoon hees van het kletsen! hahaha
Nou wij waren natuurlijk lekker vroeg opgestaan heerlijk koud gedouched en helemaal klaar om te gaan, moest Goldie plotseling even ergens heen, kwam ze terug was ze nog niet klaar, gingen we eindelijk weg, gingen we naar familie van haar die ons dan zouden wegbrengen naar de bus. Heel logisch want we reden al langs de busstop. Maarja, dat is gewoon typisch Indonesisch!
Nou uiteindelijk zaten we rond half 11 in de bus, vertrok hij pas om 12 uur! grrr. en we wilden vandaag beginnen met de trektocht door t oerwoud! Nouja dan maar een nachtje in het hotel en morgen de 2 daagse tocht maken. Rond 5u gingen we naar de Bat cave (hebben we omgetoverd tot bad cave) Met onze gidsen, Putra en Adjiso die ik de dag daarvoor ook had. Op de scooter erheen, wat een enge weg! over een houten hangbrug, toen zijn kim en ik maar gaan lopen, en toen over een blubberpad en het laatste stukje gelopen. Nou toen de bat cave in. Klimmen en klauteren, moeilijk doen en lachen, en we waren binnen. Zaten daar die enge vieze vleermuizen! toch maar even doorgelopen want dit was slechts the first cave, okee, komen we inde seconde cave via een kruipweggetje, zitten daar allemaal enge bijen die ook zo hangen als vleermuizen! daar was ik echt heel bang voor omda ze er zo eng en groot uitzagen! Toen over onmoelijke rotsen naar de 3e grot, maar alverwege toch maar omgedraaid en teruggegaan. Dat was maar goed ook want we kwamen de rot uit en het begon lekker op zn indisch te regenen. Dus wij wachten tot het ergste voorbij is in een hutje, niet in de grot want die loopt onder. En toen maar terug half lopen half op de scooter, helemaal doorweekt aangekomen,nog een stukje lopen naar he hotel en maar gelijk gedouched. En daarna gegeten en er was weer heerlijke muziek 'savonds, weer omhalf 2 gaan slapen. En weer rond half 8 eruit! Want om 9u gingen we de jungle in na lekker 2 pannenkoeken als ontbijt :)
Na ongeveer een uur lopen zagen we de eerste orang oetan, even later zagen we een Thomas aapje, die was semi wild dus die kwam lekker naar ons toe toen Putra de gids met een banaantje zwaaide, ik heb hem zelfs geaaid!! Zoooo vet! En zo schattig ook dat beestje! Daarna gingen we even rusten, hadden kim en ik allebei bloedzuigers!! Of in ieder geval, bloedden we allebei omdat we bloedzuigers hadden gehad die al weg waren. Tabak erop (schijnt te helpen) en weer verder lopen. Weer vet stijl omhoog, kom ik eindelijk doodmoe op de top van de berg, kijk voor me. Orang oetan 2 meter voor me, mama met baby!! Dus putra roepen dat ik daar heeeel gauw weg moet enzo! nou ging allemaal goed. Even later, er waren nog wat groepjes daar aan het rusten. Moesten we allemaal rennen voor ons leven omdat mama met baby achter ons aan zat en eten wilde hebben! Kim en ik alleen maar lachen en rennen natuurlijk, vonden het helemaal leuk, dachten dat ze alleen onze tas zou afpakken, Boeieend! Kon ze dus ook bijten.. Oepsie! Iedereen is heelhuids weggekomen gelukkig!
Daarna bij een waterval heeeerlijk gelunched en toen no 2 uur doodmoe moeten klimmen en dalen heel stijl en toen waren we eindelijk bij de rivier waar ons kamp was. In de rivier even gaan badderen maar je kon niet aan liggen wan dan werd je door de stroom meegesleurd! Even later zag ik twee leguanen, eentje was zelfs 3 meter lang!
's avonds kregen we echt het lekkerste indonesische eten wat ik hier tot nu toe heb gegeten. Werd gewoon in de jungle op wat stenen met een vuurtje eroner gekookt door een gids van twee andere mensen, engelsen die al 8 maanden op pre-hunnymoon waren! Heel aardig. 's avonds nog even gekletst en maar aan slapen.
Volende ochtend heel rustig opgestaan en heerlijk ontbeten met geroosterdbrood met scrambled egg en tomaat. Mammie! en daarna lekker 2 keer de rivier overgestoken en toen naar een watervalletje. Daar weer heeerlijk fruit gegeten en toen we weggingen kwamen allemaal thomasaapjes alle restjes jatten. Heel leuk!
Daarna teruggeraft naar ons kamp, daar gelunched en toen naar bukit Lawang geraft. Heerlijk! daar gedouched en pannenkoeken meegenomen in de bus naa Medan. Toen opgehaald door Goldie en heeft kim wat voor de kinderen gekocht. Daarna lekker gaan slapen met een buikje vol mcdonalds! hihi.
Volgende ochtend naar de krokodillenfarm, was echt ranzig en niet interessant. Wat ik wel leuk vond is dat de schoonmaker gewoon in het hok stapte bij de 37 jarige 5 meter lange krokodil.. Toen zijn we maar weggegaan, pizza gehaald voor de kinderen en toen in de taxi naar Pangururan. Lekker 6 uur niks doen..Daar aangekomen was heeel leuk! Suuuper groot en mooi, aan het Toba-meer echt prachtig!
De volende dag naar batakdansen geweest, toen met wat kinderen naar de markt, ijsjes gekocht bij en oma die in het nederlands tot 20 kon tellen!! Geweldig! haha en daarna met twee nederlandse jongens die de eigenaar van het weeshuis kennen naar de hotsprings geweest, gewoon een lelijk zwembad met warm stinkend water, zo warm dat je er niet in kon zitten! heel relaxed. Daarna gingen ze mee naar t huis, hebben meegegeten en no lekker lang gekletste en toen gaan slapen. Volgende ochtend (vandaa dus) naar Tuktuk! Kim ging eerst naar Siantar voor haar visum en ik gelijk naar tuktuk. beetje rond gelopen en toen maar dit reisverslag gaan typen. Nu maar douchen en me weer is mooi aankleden want we gaan zo mijn verjaardag vieren! ookal is die pas over een paar uurtjes. We gaan naar een leuk cafeetje geloof ik!

Liefs en kusjes!

  • 07 April 2011 - 11:41

    Maaike:

    Hey Pam,

    Je had me alles eigenlijk al verteld via skype, maar toch is het leuk om alles nog een keer te lezen! Alvast een hele fijne verjaardag vanavond, ik zal je om 12u nog wel even echt feliciteren.

    Liefs

  • 07 April 2011 - 12:19

    Carla:

    Lieve Lisanne,
    Van harte gefeliciteerd, ik zou je graag persoonlijk willen feliciteren, maar helaas. En de Oerang oetangs, onvergetelijk, toch!
    Heel veel plezier met je nieuwe vrienden. Kus Carla

  • 07 April 2011 - 13:06

    Allard:

    Tjeezus pammel, wat doe je toch een hoop vette dingen! Halverwege je versalg ben ik al bijna vergeten wat je daarvoor allemaal gedaan hebt en t ene klinkt nog vetter dan t andere! Thanks voor je kaart! Hij had wat vertraging, maar is toch aangekomen! Viel spass met je verjaardag! X

  • 07 April 2011 - 15:36

    Wim:

    Lieve Lisanne,
    Hier is het nu et half zes, bij jou half elf... bijna 19!
    Gefliciteerd alvast met je verjaardag.
    Heerlijk verhaal weer van je gelezen!

    XXP

  • 07 April 2011 - 15:52

    Mama Floor:

    Ulang tahun, hari besas, banyak sedap! ciuman ciuman bu&ayah

    Haha!! wat staat daar, ga maar even puzzelen en laat het ons weten. Hele fijne verjaardag en weer een verslag om jalours van te worden. Xx mama Floor

  • 07 April 2011 - 16:27

    Floor:

    Hey meid, jeetje wat een verhaal weer!! Lekker spannend zo in de jungle :-) En wat irritant dat voor jou alles 10x zo duur is.. Was in Zimbabwe natuurlijk ook zo. Goed om te horen dat het zo gezellig is met Kim, fijn om iemand te hebben met dezelfde normen en waarden waarschijnlijk!! En weer lekker in je eigen taaltje praten is ook wel fijn denk ik. Ik geloof dat je inmiddels over een half uur jarig bent daar, geniet ervan, maak een mooi feestje! We bellen denk ik morgen als we met z'n allen zijn! xxx

  • 08 April 2011 - 07:44

    Fem:

    Hai Pam,
    GEFELICITEERD!
    Weet eigenlijk niet of het nog 8 april bij jou is, maar hier begint de dag iig net.
    Hoop dat je een leuk feestje kan bouwen daar, zonder apen die de boel verstoren en achter je aan jagen.
    Echt cool dat je zo veel dingen mee maakt. Houd je nog ff taai daar, laat je niet te erg financieel belazeren en geniet nog ff!
    Dikke verjaardagskus, Fem

  • 08 April 2011 - 11:55

    Inge&Maarten:

    Lieve Lisanne,
    Hartelijk gefeliciteerd !! Na het lezen van de andere reacties besef ik dat we misschien al te laat zijn met onze felicitaties. Wat een spannende avonturen. Dat wordt echt afkicken als je weer in NL bent. Dus ga zo door en geniet van alles wat je meemaakt. Dikke verjaardagszoenen van Maarten en mij.

  • 12 April 2011 - 15:54

    Anne:

    Wat een geweldige verhalen weer!! Nog heel veel plezier en doe voorzichtig ;-) xoxo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 27753

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 15 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & Backpacken in Indonesië

Landen bezocht: