Afscheid en een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu Afscheid en een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu

Afscheid en een nieuw avontuur!

Door: LisanneinIndonesie

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

29 Maart 2011 | Indonesië, Medan

Lieve allemaal,

Allereerst weer bedankt voor jullie reacties! Ik weet niet meer precies wat ik de afgelopen week heb gedaan maar ik zal het proberen te herrinneren!

Ik ben bij Isha en Soni geweest om Traditionele trouwerijkleren aan te doen en foto's te maken! Het pakje was prima, maar de assecoires, jeeeetje wat een werk zeg! enorme kralenkettingen op een speciale manier vlechten en dat hing om mn nek, zwaaar! en ook nog een of andere bandana op mn hoofd. Wel heel leuk! Maar ik ben erg blij dat ik gewoon in een leuk jurkje naar een bruiloft kan in Nederland! Wat is dat heet zeg. En ze willen hier allemaal wit zijn, staat rijker ofzo, dus voor een bruiloft doen ze een laag make-up op, nieet normaal! Maarja wie mooi wil zijn moet zweten in Indonesie!
Verder heb ik de week lekker met de kids doorgebracht.
Ben nog naar Rantepao geweest om fotos uit te printen voor de kinderen en Dhita en nog wat laatste dingentjes te kopen.
En ik ben ook nog een keer met Manaek naar Rantepao geweest om spullen naar huis te sturen. Eerst in de doos die van thuis naar hier was gestuurd, die was iets aan de grote kant maar okee. Eerst helemaal intapen, meer tape dan souveniers, agh. 2,6 kilo, ongeveer 50 euro! Ja daaagg ga ik niet doen, dus een kleinere doos, 2,3 kilo, kon voor 2 kilo want t was een vriend van Manaek, JEEEEJ nu maar 35 euro..
Daarna gauw terug naar t huis want het was al 1 uur en om 2 uur had ik een massage van de buurvrouw!
Dus ik gauw lunchen en daarna de kinderen naar bed gestuurd, Naptime en daaarna lekker rustig naar Mama Grace, ouders worden hier naar hun eerste kind genoemd. Dus mijn vader en moeder zouden hier: Papa Floor en Mama Floor genoemd worden.. Doe mij maar gewoon Wim en Wendy!

De massage was echt heeerlijk, soms deed t wel pijn zeg! Oef, maar t zal wel ergens goed voor zijn..
's avonds heb ik de lakens aan de kinderen gegeven, waren ze allemaal heeeel erg blij mee! Maar omdat ze hier alles van het weeshuis krijgen, gaan ze het allemaal aan hun broer/zus/moeder geven want die kunnenhet niet betalen. We hebben namelijk een heel duur kado aan ze gegeven!
Dhita was voorla echt heeel erg vereerd en blij dat ze dit kreeg, ze bleef me maar bedanken en zeggen dat het zooo duur is en dat ze het naar Palopo, waar haar man woont gaat brengen en het daar gaat gebruiken.
Eerst had ik zoiets, nou waarom gebruiken jullie het niet hier, maar ik begrijp het wel, hun familie heeft ECHT niks. Dus is het ook wel logisch dat ze het weer weggeven. Ze waren we allemaal echt heel blij met dit mooie kado!

Donderdag ging ik met de jongere kinderen mee naar de basisschool. Want 5 van hen zitten in dezelfde klas en hadden engels! Eerst zo'n 20 minuten lopen om kwart voor 7 's ochtends.. Om 8 uur begon de les pas! Maar voor de les spelen ze even, dan moeten ze het schoolplein schoonmaken, ze gooien hier namelijk al hun troep op de grond, dna gaan ze naar hun lokaal en zingen ze en bidden ze. En Dan pas komt de lerares binnen. En als de lerares binnen komt slaat 1 iemand op de tafel, staat iedereen op zegt goedenmorgen mevrouw, wordt er weer geslagen en gaat iedereen wer zitten. Eerst hadden ze iets van Maatschappijleer of geschiedenis of een mengelmoes daarvan. De lerares was alleen maar aan het schreeuwen en helemaal niet aardig enzo!
Daarna hadden ze een half uur speeltijd en toen engles, boem: Goodmorning madam, boem. en iedereen zit weer.
Deze lerares kwam gelijk naar me toe, stelde zich voor vroeg waar ik vandaan kwam enzo! Heel aardig. Toen begon ze haar les, ze sprak aardig wat dingen verkeerd uit en het was niet helemaal duidelijk maar ze deed het met plezier, aan het eind vroeg ze of ik me aan iedereen persoonlijk voor wilde stellen en dan wat vragen stellen. Okee, halloo 45 kinderen! De meesten wisten niet eens hoe ze my name is ... en I am ... years old moesten zeggen. Er waren er maar 3 die echt goed engels konden..
Daarna met een paar andere kinderen uit het huis weweer terug. Was wel weer genoeg geweest! Zo interessant was het niet, alleen engels is leuk maar de anderen hadden geen engels.

Zaterdag ging ik met de twee ouderen naar de middelbareschool. Eerst met Midar, die had het eerste uur biologie. Natuurlijk eesrt zingen bidden slaan op de tafel, goedenmorge, en weer gaan zitten. Na 5 minuten werd ik door een andere lerares gevragd of ik bij haar in haar engelse les wilde helpen. Prima! Ik kende niemand uit die klas maar dat maakt niet uit. Deze les was nog slechter dan die op de basisschool! Maar ze deed het ook met plezier. De lerares vroeg zelfs of ik met haar mee naar huis wilde, helaas had ik daar geen tijd meer voor.
Toen weer terug naar Midars klas, die hadden net dat uur geen les dus wat kids kwamen allemaal dingen aan me vragen, en toen ik zei dat ik geen religie heb keken ze me allemaal zo gek aan en zeiden ze maar dat dat niet kon. In Indonesie kan je geen werk krijgen als je geen goede godsdienst hebt. Als je er helemaal geen hebt is dat nog veel erger! Maar van mij accepteren ze het wel gelukkig.
Daanra ging ik naar Nelki's klas. Er was nog een les bezig maar ik ging er gewoon lekker bijzitten. De leraar kon geen engels maar hij wilde toch afsluiten miet iets wat ik ook kon verstaan. Dus ging hij een liedje op het bord schrijven, iets van : singing for jesus haleluja.. Juist, niets voor mij maar ik deed wel mee omdat hij dat zo leuk vond. Toen was het pauze dus ging ik even bij Rafika in het lokaal kijken. Je wil niet weten hoe de lokalen er hier trouwens uitzien. Houten hutjes die op instorten staan met gaten in de muren.. In nederland zou het verboden te betreden zijn! Haha!
Toen had Nelki engels, van dezelfde lerares als waar ik het eerste uur was. Dus ik ging lekker Nelki helpen, komt ze naar me toe Nelki is very smart! Smart boy, good in English, and maths too I think? ik: Uhm Yes! when I help with homework I give Nelki very difficult mathematic.
Begreep ze me niet! haha. Nou zo zijn de leraren hier dus allemaal geloof ik.
Toen was school afgelopen dus gingen we weer naar huis, lunchen en chillen want het is zaterdag en zaterdag mag er gechilled worden!
's avonds hebben we met zn allen bring it on gekeken, een ader dan de vorige keer. Toen de kids naar huis gestuurd en het laatste stuk van the house of wax gekeken, er waren namelijk 2 dvd's en ik had dat natuurlijk niet gezien! Toen nog een stukje The devil wears prada en daarna maar gaan slapen..

Zondag, mn laatste dag in het weeshuis wilde ik wat leuks met de kinderen doen, maar ik had al best veel geld aan ze uitgegeven dus ik wilde niet dat het te duur was, niet naar t zwembad om Sarambu ofzo, daar waren we overigens ook al geweest!
Dus gingen we naar Londa, Graf grotten.
Ongeveer een uurtje heen, over een ietwat modderig pad maar daar was ik onderhand al aan gewend, dus prima. Daar moets iik wel even betalen voor twee gidsen met lampen maar dat was niet duur dus prima!
Voor ons was een groep met allemaal moslim jongens en meisjes, had nog bijna geen moslims gezien omdat Toraja heel chirstelijk is.
Ze wilden Natuuuurlijk met me op de foto, voooruiit 1 foto mocht wel.Ik word namelijk heeeeleemaaal gek van alle mensen die met me op de foto willen!!
Daarna gingen wij met zn allen op de foto met twee schedels. TOP! Namen die stomme mensen allemaal 'stiekem' allemaal foto's van me! EN als ik ergens niet meer tegen kan is het wel STIEKEM foto's nemen. Als mensen hier de moed hebben het te vragen ga ik met ze op de foto, maar stiekem! GRRRRRR..
dus ik nadat we zelf een foto hadden gauw tegen de kids zeggen, Hup de grotten in gauwgauwgauw!! weg bij die stomme paparazzi!

Een grot, in een westers land zouden ze die zo maken dat je er in iedergeval in kan lopen, soms met gebogen hoofd ofzo maar wel lopen. Hier moestik zowat gelijk gaan kruipen! haha. In de grot wat foto's van schedels gemaakt enzo,en toen kwamen we bij een punt dat we twee kanten op konden, of kruipen, of lopen.. Nouja als ik hier dan toch ben kruipen natuurlijk! En dat was niet 2 meter, nee iets van 60 meter ofzo! en ik ben daar het langst met mn 1.70 meter haha, dus voor mij was het helemaal klein! Zeg ik: Now I know why Indonesian people are so little! Snapten ze hem niet! Ik helemaal lachen in mn eentje haha.
Goed dus ik als een tijgenr door die grot, Nelki kroop voor me en voor hem was het een stuk makkelijker dus hij had mijn camera vast, en maakte allemaal charmante fotos van me! Haha.
Nou toen ik uit de grot kwam zat ik helemaal onder de modder! haha sorry mama, had jou broekje van de H&M aan.. Maar ik krijg het er wel weer uit hoor, moet alleen nog even een plek om te wassen vinden..

Toen gingen we lunchen, hadden we meegenomen. En toen zeiden de kinderen dat ze graag nog naar Tilanga wilden, wat het was, ik had geen idee. maar we gingen lopen!
Dhita had gezegd dat ze de weg wist dus oke iedereen achter Dhita aan! Gingen we recht door de Jungle! De eerste 5 minuten was wel leuk en grappig, maar na een half uur vond ik het niet meer zo leuk, had totaal de verkeerde schoenen en kleren aan
en was al 4 keer gevallen. getver!
Uiteindelijk bereikten we een weg, hehe, was het nog 3 kwartier lopen! en iedereen was al helemaal moe, vooral Naldi en Irma. Dus die moesten we dragen! Gelukkig waren Noris (buurjonge) en Iccung (enge vieze driver) mee dus konden we het met zn 3en delen.

Einnnndelijk aangekomen bij Tilanga, blijkt een prachtig meertje te zijn, super helder water mooie rotsen erin en je kon ook van de rotsen springen! Maarja ik had geen zwemspullen mee en ik had geen zin om in natte schurende kleren dat hele endweer terug te lopen.. Helaas!
om 4 uur vond ik het toch echt wel tijd om terug te gaan, en dat was maar goed ook want het was nog anderhalf uur lopen, dit keer over een gewone weg gelukkig. De kinderen begonnen steeds meer te zeggen dat ze niet wild dat ik wegging, zeiden ze al de hele week maar nu echt vaak.. Ik wil ook niet weg! Maarja ik ga toch echt.. Toen we terug waren gelijk gedouched en mn tas ingepakt.
Tijdens het eten heb ik foto's en een kaartje aan iedereen gegeven. Toen nog even zitten kletsen en om 9 uur naar beneden lopen want daar komt de bus.
Beneden iedereen een knuffel en een kus gegeven, natuuuurlijk moest ik huilen, ik ben zo slecht in afscheid nemen.
Toen was de bus er, en ik wilde echt niet instappen! Toch maar gedaan want ik kon hier ook net langer blijven.

In de bus 2 stoelen naast me zat een nederlandse amerikaan met zn indonesische vrouw. We raakten aan de praat en toen bleek dat hij vrienden in Medan had, waar ik de volgende dag zou zijn. En daar kon ik wel een paar nachten slapen! Nou helemaal top natuurlijk!

Dus ik lekker slapen in de bus, maakt herman, de nederlandse amerikaan mewakker, moest jij nie tbij het vliegveld eruit..? Ja,hoezo? Daar zijn we nu. Oh okee dat was 9 uur in een bus. Top!
Het was half 6 dus ik kon nog lekker lang wachten tot mn vliegtuig vertrok. om half 9 ging ik inchecken. Om 10 uur zou het vliegtuig vertrekken. dat werd 11 uur en ik had maar drie kwartier om over te stappen op Jakarta, dus ik zou mn volgende vlucht missen. Ik rennen naar mn volgende gate, met de bus en over trappen door poortjes, maar gelukkig was mn volgende vlucht ook een uur te laat!

Na 20 minuten mochten we instappen en vertrok ik naar Sumatra! Volgend avontuur: Here I come!

In Medan hopen dat mn tas ook meegekomen is, maar natuurlikj is alles gewoon goed gegaan. Na een halfuurtje wachten kwam Enang, de dochter van de mensen waar ik logeer me ophalen. Ze is 38 jaar en heeft 3 dochters. Ze heeft een reisbureau aan t huis van haar ouders, met ineterne=t dus! super chill.
Ik heb een eigen kamer, the panthouse! met eigen badkamer, wel op indonesische stijl, en op het balkon.. Maargoed prima!
's avonds in mn eetntje gegeten, waarom weet ik niet. En s ochtens weer, wel met rijst ontbeten.. Houd ik niet zo van.. Daarna naar Istana Maimoon gegaan met een van de meiden van het reisbureau, en ik ga me nu even douchen en dan wat spullen pakken want vanavond gaan we uit en slaap ik bij een van de meiden van het reisbureau. We gaan met zn 5e! Wordt was heel leuk want ze kennen Erik E en Armin vn Buuren!! Eerste Indo's met muzieksmaak :)

Heel veel liefs en kusjes!!

Lisanne

  • 29 Maart 2011 - 09:46

    Lieke:

    wat een verhalen! Wel weer nieuw avontuur! gaaf hoor, maak er wat moois van en ik denk aan je:)

  • 29 Maart 2011 - 10:21

    Floor:

    Hey meisje, jeetje he, hele verandering inees. Wel lief dat je die lieve weesjes allemaal een mooi afscheidskado hebt gegeven! En wie weet zie je ze nog een keer als je toch op Sulawesi bent om je visum te verlengen?! Al is het wel iets uit de richting denk ik zo, maar goed..
    Ben benieuwd hoe je stap avontuur was met de locals mét muzieksmaak... Geniet van je nieuwe avontuur. 8-4 gaan wij allemaal bij papa Floor en mama Floor eten (Beter dan W&W ;-)) om jouw verjaardag te vieren, dus we zijn je nog lang niet vergeten!! Ik had het er vrijdag nog met papa over hoe snel de tijd gaat, je bent alweer op een kwart van je reis. Voor je t weet ben je weer in je oude vertrouwde kikkerlandje, dus geniet overam maar met volle teugen van!!
    Ik denk aan je en vind je een onwijs stoer groot klein zusje! xxxxx

  • 29 Maart 2011 - 12:31

    Maaike:

    Hey Pammie!! Jeetje wat een enorm verhaal zeg. Hoe bevalt de stad je? Is zeker wel even wennen na de rustige omgeving bij het weeshuis.
    Geniet enorm in Medan! En laat even weten hoe je stap avontuur is geweest :)

    Liefs en duizend zoenen

  • 29 Maart 2011 - 16:37

    Carla:

    Weer een prachtig verhaal. Ben net terug van een zussenweekend met Wendy en Inge. Natuurlijk kwam jij ter sprake. Je moeder is apetrots op je en terecht. Tip van mij, vergeet op Sumatra de Oerang Oetangs . kus Carla

  • 29 Maart 2011 - 18:17

    O&O:

    Lieve Lisanne,Wat een belevenissen allemaal in het weeshuis. Afscheid nemen is geen geliefde bezigheid in de familie, dus we begrijpen dat je het daar een beetje moeilijk mee had. Wat een mazzel dat je naast die Nederlandse Amerikaan kwam te zitten.Ben je op een zondag geboren? Geniet van je verdere reis. We zullen 8-4 op je gezondheid drinken. Geniet verder en pas goed op jezelf. We zijn trots op je.xxx O&O

  • 30 Maart 2011 - 02:16

    Kim Van Es:

    Hey!
    Gaaf dat je kruipend door een grot bent gegaan! En jammer van de paparazzi idd, snap wel dat mega sterren zichzelf helemaal opsluiten, tis strontvervelend!!
    En de leraren engels, toch benieuwd waar ze het dan leren? Het lijkt me toch een vereiste dat ze een normaal gesprek in het engels moeten kunnen voeren?!
    Wel lief dat de kids allemaal lieten weten dat ze niet wilden dat je ging, maarja dat maakt het alleen maar moeilijker natuurlijk.. Maar goed, aan alles komt een eind, tijd voor een nieuw avontuur! Ben heel benieuwd hoe je avondje stappen was?!
    xx

  • 30 Maart 2011 - 13:49

    Corry:

    Ha Lisanne,
    leuk om te lezen hoe je de tijd bij de kids en natuurlijk Ditha e.a. hebt doorgebracht. Je hebt nog bijzondere dingen gedaan. En nu het echte reizen. Het begin is goed.
    Geniet er van.
    O ja, Bali was mooi, maar Sulawesi met z`n cultuur blijft nummer 1.
    Liefs, ook van Aafke, Corry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 27754

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 15 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & Backpacken in Indonesië

Landen bezocht: