het leven - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu het leven - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Lisanne Lely - WaarBenJij.nu

het leven

Door: LisanneinIndonesie

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

16 Februari 2011 | Indonesië, Rantepao

Lieve allemaal!

Dankjullie voor de leuke reacties, met lekker veel vragen dus ik ga ze allemaal proberen te beantwoorden. Was eigenlijk niet vanplan om alweer een verslag te schrijven maar jullie willen zo veel weten dat ik het toch maar doe:)

De kinderen zijn heel lief, de jongste twee Naldi en Irma zijn 4 en de oudste, Irta is 16. Irta heeft heel veel moeite met lopen, want toen ze net geboren was zijn haar pezen van haar liezen doorgesneden/doorgebeten door beesten ofzo. Geen idee hoe maar niet natuurlijk ofzo. Dus Heerke (de mannelijke vrijwilliger die al 4 keer is geweest ofzo) heeft allemaal oefeningen voor haar en ik help daarbij want haar rug is echt suuuper hol. Haar stuitje staat zegmaar horizontaal naar achter. Niet goed dus. En in april of mei kan ze naar ene fysio in Makassar (8 uur hiervandaan) dus we doen alvast wat voorwerk. zelf is ze heel lui dus we moeten er wel druk achter zetten.
Verder zijn alle 18 kinderen gewend aan vrijwilligers dus mijn blonde haar vinden ze wel mooi maar ze hebben het vaker gezien. De kinderen in het internetcafe zijn het echter niet gewend dus ik kon net niet internetten omdat ze alleen maar vragen stelden en zaten te kijken enzo, wel schattig!

Alle 3 de vrijwilligers zijnn nederlands, erg fijn om ff lekker mee te praten! Corry is ongeveer 50, Aafke is 21 en Heerke is 52.
Vrijdag ga ik met Aafke en Corry een toer maken, zat bij het project inbegrepen! Dus dan ga ik de omgeving zien! en woensdag (volgende week) ga ik met Heerke en de buurman een toer maken. Vast ook heel leuk.
En Aafke Corry en ik willen ook nog met Papa Erik een toer maken dus dat moeten we nog even plannen. Volgende week vrijdag ofzo.
Heerke gaat over anderhalve week weg en Aafke en Corry over 2 weken. Of er daarna nog een andere vrijwilliger komt is nog niet duidelijk. Misschein wel misschien niet. Ben benieuw, het is namelijk wel fijn om ff met iemand die in hetzelfde schuitje zit te kletsen!

Het eten is prima, gister middag nam ik iets te enthausias een lekkere hap rijst met saus, de tranen sprongen me in de ogen en het zweet brak me uit zo heet was het! De kinderen natuurlijk lachen, de andere vrijwilligers namen gelijk wat minder saus.. Het is wel echt verdeeld kwa eten, wij kregen bijvoorbeeld heerlijke gefileerde vis, de kids kregen de kop en de staart met graat en al. Maar ze zijn het gewend dus het zal wel goed zijn. Gister hebben de buurman en de oudste jongen (14) een varken geslacht, heb de kop gezien zonder onderkaak. best grappig. T enige waar ik niet heel vrolijk van werd is dat zelfs de oren gegeten worden dus ik ben benieuwd wat we vanmiddag/vanavond precies eten..

Op de site van het weeshuis stond dat je 2 dagen per week vrij bent, dat mag ook wel, maar het gebeurd bijna niet. Ik denk dat als de andere vrijwilligers weg zijn ik allen naar rantepao (10 minuten met de bemo voor 30 eurocent) ga als de kinderen op school zitten. Dat is zegmaar van half 8 tot half 11. Dan zijn de kleintjes alweer terug.

Het is in de middag wel echt heeel warm dus we zitten veel binnen met de ramen open of beneden (overdekt maar open) te spelen ofzo. De kinderen kunnen zichzelf prima vermaken dus het is soms lastig om veel te doen te hebben. De dagen zijn overigens wel echt slopend. 5 uur staan de kinderen op, 6 uur ontbijten we met zijn allen, half 7 gaan ze naar school. 7 uur de kleintjes. om half 11 komen de kleintjes weer terug, de rest tussen half 12 en half 2. Rond 1 uur lunchen we met zijn allen, (eerst bidden...) en daarna moet iedereen huiswerk doen waar we bij moeten helpen maarja we kunnen allemaal geen bahasa indonesia dus dat is erg lastig. De kids kunnen best wel goed engels.
Er was 1 jongetje (denk dat het pali was) die aan mij vroeg om aan elkaar te leren schrijven, zoals je op de basisschool doet. Dus dat gaan we elke dag doen. Ze willen alles van je weten en met je spelen enzo, heel leuk!!

Gister hebben de jongens hun kamer volledig opgeruimd en de meisjes beneden. Dat doen ze ook wel echt fantastisch. Lekker kletsend en gillend en springend met zijn allen en binnen 2 uur is het dan ook weer helemaal mooi schoon. Na de lunch ging het superhard regenen, echt niet normaal. Was na een uurtje weer over. 's avonds ging het weer regenen en toen de kinderen net in bed lagen vliel de stroom uit, maar wij wilden ook bijna naar bed dus was niet heel erg. Het was wel gelijk echt helemaal donker, je kon echt niks meer zien.

Er zit nu een local met me mee te lezen, jongetje van 6 ofzo, super schattig, probeert hij de woorden uittespreken, snapt er natuurlijk geen bal van.
Maar ik zit alweer bijna een uur op internet dus ik ga maar weer want ik heb maar voor een uur aan geld bij me!

Heel veel liefs uit de rimboe!

  • 16 Februari 2011 - 06:24

    W&W:

    Lieve Lisanne, je eerste verslag uitgeprint en aan oma Tine gestuurd. Resultaat: oma gaat een laptop aanschaffen. Ze kan het niet uitstaan dat ze niet zelf je verslagen kan lezen. Erik gaat haar helpen. Geweldig toch, internet en modem zijn al besteld. Goed werk en heerlijk verslag. Liefs W2

  • 16 Februari 2011 - 06:34

    Kim Van Es:

    Hey!

    Het klinkt allemaal super leuk! De kinderen hier redden zich ook allemaal prima, dus in het begin wist ik totaal niet wat ik moest doen en wat er van me verwacht werd! Maar daar raak je ook wel aan gewend haha
    Heb je ook al foto's gemaakt? Ben echt heel benieuwd! Heb je ook een telefoon mee? Als je een indonesische simkaart koopt, kost het smsen naar Nl maar 4 cent :)

  • 16 Februari 2011 - 08:57

    Maaike:

    Hi P!
    Wat cool dat je iemand gaat leren aan elkaar schrijven! Ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
    Leuk dat je gaat toeren met Aafke en Corry. Ben benieuwd naar de eerste foto's.
    Liefs M

  • 16 Februari 2011 - 19:54

    Thanee:

    Aaaa liiiees!
    klinkt allemaaal super leuk,
    die kinderen en wat je allemaal met ze gaat doen. ben benieuwd hoe je tour/touren gaat worden!
    en ben heel benieuwd wat je allemaal te eten krijgt, wel proberen hoor, 1 kans en daarna nooit meer:P
    xxxx

  • 17 Februari 2011 - 15:32

    Oma:

    hartlijk bedankt voor je gelukwens met mijn verjaardag.'s middags zijn carla, wendy en inge op de thee en een glaasje wijn geweest, en 's avonds zijn opa en ik gezellig uit eten geweest bij La Plancha. Lekker makkelijk met de bus heen en weer. We genieten van je reisverslagen. Liefs opa en oma.

  • 17 Februari 2011 - 17:46

    Floor:

    Hey stoerie!! Leuke stukken meid, klinkt allemaal even geweldig! Blijf zo fanatiek schrijven, vind ik leuk! En als je foto's hebt, doe ze dr dan bij, ben heel benieuwd hoe t er daar uit ziet waar je zit!! Ben over bijna alles jaloers, behalve je op sta tijd/ ontbijt tijd, niet normaal! Hahaha!

    xxxx

  • 18 Februari 2011 - 19:55

    Roxanne:

    Super leuk lely!
    hoe is je westerse kamer?
    enjoy it!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 27759

Voorgaande reizen:

11 Februari 2011 - 15 Juli 2011

Vrijwilligerswerk & Backpacken in Indonesië

Landen bezocht: